tisdag 17 maj 2011

Någon som behöver sommarbete?

Så glad blev Faksen när han såg hur stor sommarhagen skulle bli ;)
Har satt all stolp till sommarhagen nu, sista tråden åker upp imorgon sen är det klart. Tills vidare går hästarna på invänjning av betet i småhagar.
Men hagen blev aningens stor. Hade räknat efter fatighetskartan på ett ungefär och fick det till runt 2 ha... nu när hagen är klar insåg jag att det är nästan 4ha. Gigantisk med andra ord. Så är det någon som vill hyra in sig på sommarbete med daglig tillsyn i sommar, 2,5 mil väster om Skellefteå så är det bara höra av sig!
Ibland går saker åt rätt håll i alla fall. Traktorn som la av i helgen, som vi gruvat oss för efter att fått veta att det skulle kunna kosta över 20 000 att laga om det var kopplingen som hade åkt (vilket vi misstänkte) fungerar igen! Tänk vilken lycka! Uppenbarligen hade växlarna hoppat ur eller nåt liknande, hursom så fick min älskade make den att funka igen, så har vi tur kan vi plöja färdigt åkern i år ;)
En av sommarens utmaningar blir att försöka låta Snärta få behålla man och svans. När hon kom i höstas hade hon en halv svans, stubbman och några strån pannlugg kvar pga sommareksemen. I vinter stubbade jag henne så nu har hon en typ av ridhästman som en annan verkligen inte gillar, kallisar måste få ha lång man enligt mig ;) Så det är insektsmedel på redan nu, sen får vi se hur man ska motverka att det blir så illa. Känns inge kul att låta henne gå med eksemtäcke hela sommaren, men i värsta fall så. Är det någon som har erfarenhet av sommareksem så kom gärna med tips!
Är det någon som känner för att komma och sköta om och motionera denna gumma i sommar får ni också höra av er ;)
Hästarna fick ett riktigt busil när vi var och byggde hagarna, vet inte vad som tog åt dem, intalar mig att de blev glada när de såg den stora hagen de ska få i sommar ;)




1 kommentar:

  1. Jaa! Jag och Neela vill gosa häst! Skulle gärna provåka också - spännande och se om kroppen håller ihop, men tänkte att jag skulle kunna börja med att komma å hälsa på iallafall :) //Sandra

    SvaraRadera