lördag 14 april 2012

Sadelfunderingar

En vän sa, vissa dagar känns det helt ok att inte ha häst. Det här är en sån dag, fast det var helt ok att ha häst trots vädret. Snöblandat regn och blåst, riktigt aprilväder. 
Jag och Faksen tog oss ut i alla fall. Mindre smart av mig var det nog att ta på reflexländtäcket. Tänkte det kan ju vara bra att synas om vi skulle stöta på trafik i byn, med tanke på att Faksen inte är direkt trafiksäker.
Tror inte han hade någon bra dag idag, precis Allt var farligt! Nu gick det ju ändå riktigt bra och vi avslutade med en härlig galopp. Men det är kanske inte en sån här dag man beskriver när man ska införliva någon oinvigd i det underbara livet som hästägare ;)
Har funderat fram och tillbaka på sadel. Har ju som jag tidigare nämnt haft lite olika bud på huruvida min sadel passar och vart den ska ligga.
Har två duktiga hästmänniskor som har två olika åsikter om båda sakerna. Så jag är minst sagt kluven...

Den ena som är duktig westernryttare anser att min sadel inte riktigt passar, men lägger den ganska långt fram på manken. I alla fall om man jämför med den andra erfarna westernryttaren som utgår ifrån att sadeln ska ligga bakom bogbladet för bogfriheten och då tycker den passar.
Nu har jag förstått att det finns lite olika åsikter om just sadlingsläget...
En bra artikel om just bogfrihet.
http://www.dalawestern.com/artiklar/wsadeln/sadelutprovning.htm
Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till. I slutänden kanske det blir en bomlös helt enkelt?
Kanske en sån här?
http://naturhunden.se/visa_produkt.asp?t=Boml%F6s+Westernsadel&id=379&lang=sv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar